IRIS07005 2023 Drámaíocht agus Scannánaíocht na Gaeilge
Sa chéad chuid den mhodúl seo, pléifear forbairt na drámaíochta sa Ghaeilge agus féachfar le léargas a thabhairt ar ghearrdhrámaí roghnaithe. Sa dara cuid den mhodúl, díreofar ar fhobairt na scannánaíochta sa Ghaeilge agus faoi dheireadh an mhodúil seo, beidh scileanna critice cuí forbartha ag mic léinn le hanailís a dhéanamh ar an nGaeilge i ndrámaíocht agus i scannánaíocht na Gaeilge. Forbrófar scileanna cumarsáide na mac léinn trí chomhrá agus díospóireachtaí ranga maidir le príomhthéamaí, mothúcháin, coimhlintí agus pearsana na ndrámaí agus na scannán roghnaithe. Spreagfar an mac léinn le gearrdhrámaí Gaeilge a léamh agus le breathnú ar fhadscannáin agus ar ghearrscannáin Ghaeilge chun léiriú agus léirmheas criticiúil dhéanamh ar théacsanna agus ar fhíseáin.
Learning Outcomes
On completion of this module the learner will/should be able to;
Drámaí roghnaithe ó 1880 go dtí an am i láthair a léamh agus a mheas agus cuntas a scríobh ar chúlra agus ar chomhthéacs na ndrámaí
Léirmheas a dhéanamh ar phríomhthéacsanna agus ar théacsanna tánaisteacha na drámaíochta agus léamh agus anailís a dhéanamh ar scannáin roghnaithe a léiríonn forbairt na seánraí sin sa Ghaeilge
Mionanailís agus mionphlé a dhéanamh ar an drámaíocht agus ar an scannánaíocht sa Ghaeilge agus ar an bhfreastal a dhéantar ar phobal na Gaeilge trí chéile
Mionphlé a dhéanamh ar théamaí, ar chomhthéacsanna agus ar theicnící físeáin i bhfadscannáin agus gearrscannáin Ghaeilge, le gearrscannáin churaclam na meánscolaíochta san áireamh
Scileanna litearthachta agus uimhearthachta a fhorbairt agus a ról mar fhoghlaimeoirí neamhspleácha a thuiscint
Teaching and Learning Strategies
Bainfear úsáid as réimse leathan de straitéisí gníomhacha foghlama & teagaisc leis na torthaí foghlama a bhaint amach. Ina measc, beidh meascán de léachtaí foirmiúla; plé grúpaí; ceardlanna agus obair ghrúpa; anailís théacsúil; cur i láthair aonair don rang; mionléamh téacsanna; staidéar neamhspleách, an mhalairt foghlama agus staidéar faoi threoir.
Delivery may be 4 hours per week over 10 weeks
Module Assessment Strategies
Beidh an cur chuige measúnaithe don mhodúl seo bunaithe ar mheasúnú tionscadail obair chúrsa.
Repeat Assessments
Déan scrúdú scríofa arís agus/nó déan an eilimint measúnaithe leanúnaigh arís ag brath ar an gcuid ar theip uirthi.
Indicative Syllabus
Topaic 1: Cíorfar forbairt na drámaíochta ó aimsir na hAthbheochana ar aghaidh
Topaic 2: Déanfar an gearrdhráma mar sheánra a mheas agus déanfar grinnanailís ar roinnt téacsanna roghnaithe de chuid údar éagsúla
Topaic 3: Pléifear Drámaíocht Chomhaimseartha na Gaeilge agus na Gaeltachta, mar aon le scagadh a dhéanamh ar staid reatha na drámaíochta Gaeilge inniu
Topaic 4: Déanfar léamh agus anailís ar scannáin roghnaithe a léiríonn forbairt na scannánaíochta in Éirinn agus a thugann léargas ar mhórthéamaí, na comhthéacsanna stairiúla agus na saincheisteanna féiniúlachta in Éirinn an ama, mar a léiríodh ar an scáilean mór
Topaic 5: Déanfar mionphlé ar théamaí, ar chomhthéacsanna agus ar theicnící físeáin i bhfadscannáin agus gearrscannáin Ghaeilge
Topaic 6: Pléifear gearrscannáin agus gearrdhrámaí churaclam na meánscolaíochta agus breathnófar ar ról an mhúinteora i gcur chun cinn na drámaíochta sa seomra ranga teanga chomh maith
Coursework & Assessment Breakdown
Coursework Assessment
Title | Type | Form | Percent | Week | Learning Outcomes Assessed | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aiste thaighde | Coursework Assessment | Essay | 100 % | OnGoing | 1,2,3,4,5 |
Full Time Mode Workload
Type | Location | Description | Hours | Frequency | Avg Workload |
---|---|---|---|---|---|
Lecture | Lecture Theatre | Léachtaí | 3 | Weekly | 3.00 |
Independent Learning | Not Specified | Staidéar Neamhspleách & Ranganna Teagaisc | 4 | Weekly | 4.00 |
Module Resources
Crosson, S., Stoneman, R. (eag.) (2009) The Quiet man, and beyond : reflections on a classic film, John Ford and Ireland. Baile Átha Cliath: The Liffey Press.
Delap, B. (1997) Ar an taifead: fís, fuaim, focal. Baile Átha Cliath: Cois Life.
Farley, F. 2007 ‘Breac Scannáin/Speckled Films: Genre and Irish-language Filmmaking’ in McIlroy, B. (ed.) Genre and Cinema: Ireland and Transnationalism. London: Taylor and Francis.
Holohan, C. (2008) ‘The Short Film and Irish Cinema’, Estudios Irlandeses. Journal of Irish Studies 4. pp. 184-187.
Mac Congáil, N. (2003) ‘Man of Aran agus Scannán Gaeilge le Robert Flaherty’, Feasta. pp. 19-21.
MacKillop, J. (eag.) (1999) Contemporary Irish cinema: from The Quiet Man to Dancing at Lughnasa. New York: Syracuse University Press.
Nic Eoin, M. (2005) Trén bhFearann Breac: An Díláithriú Cultúir agus Nualitríocht na Gaeilge. Baile Átha Cliath: Cois Life.
Ó Conghaile, M. (2003) Cúigear Chonamara. Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
Ó Conghaile, M. (2007) Jude. Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
O’Connell, E., Walsh, J., Denvir, G. (eag.) (2008) TG4 @ 10: deich mbliana de TG4 = ten years of TG4. Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
O’Leary, P. (2017) An Underground Theatre: Major Playwrights in the Irish Language 1930-1980. Dublin: UCD Press.
Ó Neachtain, J.S. (2006) In Ainm an Athar agus Níor Mhaith Linn do Thrioblóid, Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
Ó Scolaí, D. (2005) Coinneáil Orainn. Indreabhán: Leabhar Breac.
Ó Siadhail, P. (1993) Stair Dhrámaíocht na Gaeilge 1900-1970. Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
Ó Siadhail, P. (2000) Gearrdhrámaí an Chéid. Indreabhán: Cló Iar-Chonnachta.
Rockett, K., Gibbons, L. agus Hill, J. (1988) Cinema and Ireland. New York: Syracuse University Press.